Waantoe van hier af?

Discussion in 'General Discussions and Advice' started by Bonita, 31 Mar 2009.

1. Bonita

Bonita

OK, dis my eerste dag ... jammer vir die wat nie Afrikaans verstaan nie ... maar hiermee express ek my baie beter ...

Anyway ... ek het 'n tank, 100liter, boring vars water visse in ... nou soek ek 'n marine tank ... waar begin ek ... wat het ek als nodig en hoeveel gaan die spul my kos ... ek kan nie wag nie ... ek sal 'n ledemaat verkoop vir so 'n tank ... lol.

Laat maar weet ... dankie!

Bonita.:biggrin:

2. AdS Guest

to hide all adverts.
  3. Shaun

Shaun Retired Moderator

:welcometomasa1:Bonita.

We do have some members that type in Afrikaans, but then they will not get any help from our overseas members, due to the language problems.

Is your question specifically for Hennie?

4. Bonita

Bonita Thread Starter

Sorry, no it is not. I just want to know ... where do you start when you want a marine tank? What do you need? What will it cost you? And so on...

I have a fresh water tank ... not as beautifull as the marine tanks .... so it's my next step ... i'm starting from scratch ... please help!

5. keyaam

keyaam

Welcome Bonita

I see you in Strand. Please post the size of your tank and we'll be able to assist further

6. Andreas

Andreas

Welkom Bonita.

Dit hang af wat jy wil aanhou mar dit kan baie duur uitwerk.Die grote van die tank sal direk gekoppel wees an die koste.

Ek stel voor dat jy eers navorsing doen voordat jy enige geld spandeer.Leer van ander se foute en jy sal baie geld spaar.

Good luck:)

7. Mr.Mandarin

Mr.Mandarin

Welkom! ek het ook n 100l varswater tank verander na n sout een so maand terug, jy sal nooit spyt wees nie, tot dusver het als my gekos:
    1.R600 vir 2x T5 39w, ligte net nodig as jy koraal wil insit
    2.R550 vir TS1 protein skimmer wat jy gebruik vir meganiese filtrasie. jy kan sonder een wegkom deur net baie water changes te doen, maar meeste mense hier sal dit glad nie aanbeveel nie.
    3.R300 vir 2xSEIO M620 en nog n 1100l/h pomp in my tank vir sirkulasie, ook net nodig as jy koraal wil aanhou
    4.R300 vir my sump tank en silicone om dit te plak(dis n ekstra tank wat jy connect aan jou hooftank waar jy n sandbank kan insit wat help met filtrasie en addisionele volume water
    5.R150 vir n pomp om die water vanaf my sump na my hooftank te pomp.
    6.R700 vir Live Rock en R225 vir water
    Daarna moet jy so maand en n half wag en dan kan jy een vis per week insit tot en met so 5 visse.

besluit eers wat jy wil insit en vra dan die mense wat het jy nodig daarvoor ens. lees maar intussen so veel moontlik op die forum onder beginners, new members en die verskillende vorms van filtrasie, dan kyk jy uit vir goedkoop toerusting om te koop.

geniet die ervaring!

8. jacquesb

jacquesb Retired Moderator

Baie Welkom by MASA, Bonita! Ek is regtig bly dat jy MASA gevind het, en by ons aangesluit het! Fantasties dat jy deel is van ons!

(For our English members: A Very WARM WELCOME to MASA, Bonita! I am EXTREMELY glad that you found MASA, and joined us! Awesome that you are now part of us!)

Ek stel voor dat jy vir Johannes, by NAAC kontak. Hulle is in die straat direk agter die nuwe Builder's Warehouse, oorkant van die Somerset Mall. Hulle pryse is BAIE goed, en hy/hulle sal jou ook met goeie raad bedien! Hulle is 'n sponsor van MASA.

Sien die URL: Welcome to NAAC - Page 2 - NAAC - New Approach AquaCulture
    OF: Home

(English: I suggest that you contact Johannes at NAAC. They are located in the street behind the new Builder's Warehouse, across the road from the Somerset Mall. Their prices are very good, and the will give you very good advise! They are a sponsor of MASA).

Dan is daar ook: Sam's Aquarium, in Bergvliet
    En: Pet's Aquaria, in Somerset Wes.....

Die mense het jou al baie goeie raad gegee. Lees eerder asseblief soveel as moontlik van ons ander "New Members" threads deur, asook die "Members tanks and setups"....

(In English: Then there's also Sam's Aquarium and Pet's Aquaria. The other people have given you very good advice already. Please read as much as possible, and start at the "New Members" threads, and "Members tanks and setups".....)

Good luck! BE EXTREMELY PATIENT! AND DON'T EVER JUST BUY ANYTHING WITHOUT COMING TO CHECK WITH US!

Enjoy the journey in the world marines!

9. Tom

Tom

Welkom by MASA! :D Onthou om net nie te gaan vir die goedkoopste goeters nie ne` ;) ekke beveel aan: `n goeie skimmer, `n R.O. filter om jou water op te top. ( Vir verdamping) And lots of patience! Good luck.

10. ml

ml

Baie groot welkom hier van my kant.
    LEES BAIE OOR MARINES

11. Jaak

Jaak

Welkom by MASA!! / Welcome to MASA!!

12. Warr7207

Warr7207

Jeez, these multi-lingual threads :035::035:

13. Tobes

Tobes Retired Moderator

Welcome to MASA Bonita, hope you enjoy your say with us.
    Just take note that some of the stuff that Mr Manderin priced is secondhand as a new Reeftek TS1 costs about R1400. You can get great deals on secondhand equipment, so keep an eye on the classified listings should you prefer this route.
    Please read and learn as much as you can and don't be shy to ask questions. Also remember that reefkeeping is a hobby that require lots and lots of patience - so don't rush anything.
    Read through my signature as there is some good info for beginners ;)

Enjoy it :wave2:

14. crispin

crispin

hi bonita:)
    welcome to MASA very nice to have you here. there really is a HUGE amount to learn but you will love the journey, its a facinating hobby and very adictive:)

unfortuantley most of us post in englsih, so if you have a passable understanding in English try stay in that language as you will get far more responce and help (as warr says, double posting can put some people off) although some guys are brilliant at taking the time to do it in both languages.

Please do read alot before you look at buying anything, and better off double check with us here. We are all passionate about marines and love to see fellow reefers doing well, so our advice is free, honest (brutal at times) but free of finacial misguided self endulgments. IE ask us, we can and will help lots :)

PS
    will a mod move the thread :)

15. Jaco Schoeman

Jaco Schoeman MASA Contributor

Hoe snaaks is dit om Afrikaans op hierdie site te sien?!?!?!?!?! :thumbup: Ek is self afrikaans, maar dit voel net snaaks, so ek gaan maar eerder die engelse ding doen...

Firstly welcome bonita!!! :1:

You will not find better advise anywhere than on this site... And on what Andreas said:

Trust me, ek het daai fout gemaak - cause I did not do my research!!!

So, as you've seen, the general rule is BE PATIENT!! Please do not go into a petshop and just buy the most beautiful thing you see just cause it looks nice... Do not think that Nemo and his anemone are as wonderful as on the tele (dont get me wrong, they are!!! but only after some time to come... TRUST ME) There are no dumb questions on this site, so gooi mielies!!!

Enjoy every moment, it is an amazing hobby!!!

16. werner5

werner5

welkom hier by masa vra baie vra

17. lanzo

lanzo Sponsor

WELKOM BY MASA:biggrin:

18. Reef Maniac

Reef Maniac MASA Contributor

And a belated WELCOME from me as well - you have received some good advice from other members - let me just stress that you MUST do a serious amount of reading / research before spending any money. Once you have spent a few days of reading other posts on this Forum you are welcome to ask specific questions which you might have (in Afrikaans of Engels, ek gee nie om nie...), either on my forum, or perhaps more appropriately on the beginner's forum

Hennie

19. burt

burt

baie welkom

20. riyadhessa

riyadhessa

Bonita welcome

21. burt

burt

het nie geweet jy kan ook afrikaans praat nie:slayer:

Recent Posts

Loading...